از زمان های بسیار قدیم، ارتباط غیرکلامی و زبان بدن یکی از روش هایی بوده است که اکثر مردم برای برقراری ارتباط موثر و موفق از آن استفاده می کنند.

به عبارت ساده، در کنار یک تکنیک بیان خوب، باید از زبان بدن به بهترین شکل برای آنچه می خواهید به مخاطب منتقل کنید استفاده کنید. با استفاده از این روش می توانید احساسات، معنای کلمات، اهداف طرف مقابل و ... را درک کنید.

اگر می خواهید افراد دیگر را در زمینه های مختلف زندگی خود از جمله دوستان، کار، ارتباط با اعضای خانواده و غیره ارتقا دهید؛ ابتدا باید مهارت های زبان بدن را کسب کنید.

این مهارت ها معمولا در ذهن ما هستند. اما در صورت نیاز می توانید برخی از آنها را تهیه کنید.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مقاله با شیراحمدی همراه باشید.

ارتباط غیر کلامی در آموزش آنلاین زبان بدن زهرا شیراحمدی چیست؟


ابتدا بهتر است ارتباطات غیرکلامی را بدانید!

به طور کلی به انتقال معنا از طریق حالت، حالت، صورت، تماس چشمی، تماس فیزیکی، ویژگی های ظاهری (نوع لباس، مدل مو و ...) ارتباط غیرکلامی می گویند.

ارتباط غیر کلامی شامل موارد زیر است:

زبان بدن

لحن

ارتباط چشمی

فاصله فیزیکی بین افراد

ارائه

تماس فیزیکی

این نوع سکوت زبانی نیز مورد توجه است; زیرا با استفاده از این روش، فرد برای انتقال عقاید خود از ابزارهای دیگری به جز زبان استفاده می کند.

شاید جالب باشد بدانید که کلمات یا به عبارت بهتر ارتباط کلامی پدیده جدیدی در تاریخ بشریت است. اما استفاده از روش های غیرکلامی ریشه در تاریخ دارد و سابقه طولانی دارد

بنابراین افراد به خوبی از اطلاعات غیرکلامی در ذهن خود آگاه هستند، اما با استفاده از این توانایی مفید می توان هر نوع ارتباطی را ایجاد کرد.

از سوی دیگر، دانستن زبان بدن به درک و تفسیر بهتر سخنان دیگران کمک می کند.

چند نوع ارتباط غیرکلامی داریم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، بیشتر مهارت های زبان بدن در ضمیر ناخودآگاه افراد نهفته است. به زبان ساده، ما این راه ارتباطی را از اجدادمان به ارث برده ایم. بنابراین، اغلب ما ناخواسته از این حرکات در ارتباط استفاده می کنیم یا معنای آنها را درک می کنیم.

برخی از نشانه های ارتباط غیرکلامی توسط انسان به دست می آید. به عبارت دیگر، نشانه ها بین افراد جامعه توافق می شود و ممکن است معنای آنها از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد (علائم ساخته شده با توجه به فرهنگ و نیازهای هر جامعه).

به همین دلیل ارتباطات غیرکلامی به دو دسته ژنتیکی و قراردادی تقسیم می شود.

زمینه ژنتیکی

علائمی که هر کسی می تواند از طریق ژنتیک ببیند:

حالات چهره در زمان های مختلف شامل لبخند، غم، وحشت، استرس و غیره است.

وضعیت بدن، مانند نشستن با دست ها روی سینه، روی هم گذاشتن پاها، تکان دادن پاها و بالا انداختن شانه ها در صورت احساس اضطراب.

حرکات سر مانند تکان دادن سر برای تایید یا رد چیزی.

این شرایط برخی از صفاتی است که ما از طریق تولد و ژنتیک در مورد معانی آنها می دانیم. زیرا تقریباً همه افراد از نظر ژنتیکی این شرایط را می شناسند. هیچ مهارت خاصی برای درک آنها لازم نیست.

با استفاده از این موارد ساده اما کاربردی، تاثیر زیادی بر مهارت های ارتباطی خود خواهید داشت.

زمینه های قرارداد

برخی از نشانه های خاص و نشانه های قراردادی را می توان در هر فرهنگی برای انتقال معنا به کار برد. اما ایجاد هر نشانه با توجه به موقعیت ها، شرایط فرهنگی و ملی و... ضروری است. کشوری که علامت در آن ایجاد خواهد شد.

در این بخش به معانی برخی نمادها در فرهنگ های مختلف می پردازیم:

به ماه اشاره کن

در برخی فرهنگ ها، علامت شست رو به بالا به عنوان توهین یا به عنوان نشانه فسخ یا توافق استفاده می شود.

با انگشت شست و اشاره خود یک حلقه درست کنید

در فرهنگ های مختلف این کار معانی مختلفی دارد، مانند پول، غرور، تایید (ok)، توهین و ....

نمایش دو انگشت یا علامت V

در بعضی جاها به این نماد موفقیت، دوستی، نفرین یا عدد دو می گویند.